wtorek, 27 listopada 2012

Placek drożdżowy z serem i kruszonką

Placek drożdżowy z serem i kruszonką




     Ten przepis na ciasto drożdżowe pochodzi z bardzo starej książki, którą moja mama dostałą od babci. Są w niej przepisy na ciasta i ciasteczka. Ja wybrałam ostatnio przepis na ciasto drożdżowe, które piekłam już kilkakrotnie. Zrobiłam go dokładnie wg przepisu z książki, z tą różnicą, że dodałam kruszonkę, której w przepisie książkowym nie ma.
     Nie mam też niestety tytułu tej książki, bo ma ona swoje lata i brakuje kilku początkowych kartek, w tym także okładki. Strony są pożółkłe, ale ciasto ekstra, oczywiście, jeśli ktoś lubi drożdżowe placki.
    Ciasto wyszło wysokie i puszyste, może tylko zbytnio go spiekłam, bo się trochę zagapiłam.
Ciasto z tej ilości składników jest przeznaczone na dużą blachę.

Składniki:

Na ciasto:
  • 50 dkg mąki
  • 5 dkg drożdży
  • 15 dkg cukru ( dałam troszkę mniej )
  • 10 dkg tłuszczu
  • 2-3 żółtka ( dałam 3 )
  • całe jajko
  • szklanka mleka
  • skórka otarta z cytryny
 Na masę serową:
  • 50 dkg tłustego lub półtłustego sera
  • 5 dkg masła
  • 15 dkg cukru ( dałam mniej )
  • 2 - 3 żółtka ( dałam 3 )
  • kilka kropli aromatu pomarańczowego
  • łyżka cukru waniliowego
  • 3 dkg smażonej skórki pomarańczowej
Na kruszonkę:
  • 100 g mąki
  • 50 g cukru
  • 50 g masła
Sposób wykonania:
  • Do przesianej mąki dodać rozpuszczone w letnim mleku drożdże, lekko zarobić i pozostawić rozczyn do wyrośnięcia. Następnie dodać stopiony i przestudzony tłuszcz ( użyłam masła) i jaja ( żółtka + całe jajko )ubite z cukrem
  • Ciasto wyrabiać tak długo aż zacznie odstawać od ręki ( ja zrobiłam to w mikserze, bo bardzo ciężko byłoby uzyskać ręcznie jednolite ciasto po tym jak wyrośniętą mąkę z mlekiem i drożdżami wymieszało się z pozostałymi składnikami ( porobiły się grudki nie do pokonania, ale od czego mamy miksery ). Ciasto było dość miękkie, więc dosypałam jeszcze troszkę mąki
  • Po wyrobieniu ciasto wkładamy do dużej miski obsypanej mąką i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Przykrywamy i czekamy aż podwoi swoją objętość
  • Przygotowujemy kruszonkę: wszystkie składniki dokładnie razem wyrabiamy, a potem rozcieramy w palcach tak, aby uzyskać okruchy
  • Przygotowujemy masę serową: masło ucieramy z żółtkami i cukrem, dodajemy zmielony ser i olejek. Wszystko razem ucieramy na gładka masę. Na koniec dodajemy ubite na sztywną pianę białka oraz skórkę pomarańczową. Wszystko razem delikatnie mieszamy
  • Dużą blachę wykładamy papierem do pieczenia. Gdy ciasto wyrośnie przekładamy go do formy i rozciągamy równomiernie końcami palców zanurzonymi w tłuszczu ( rozpuściłam troszkę masła)
  • Na ciasto wykładamy ser i równomiernie rozprowadzamy. Ser posypujemy kruszonką ( można zwiększyć jej ilość, jak ktoś lubi więcej kruszonki, zawsze jednak trzymamy się proporcji mąki, cukru i masła - 2:1:1 )
  • Placek wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i pieczemy ok 1 godz

18 komentarzy:

  1. super ,bomba,uwielbiam drozdzowy z serem:):):) i mleko do tego:)i jestem w niebie,

    OdpowiedzUsuń
  2. Tyle zachwytów, ale nikt nie zauważył błędu w samym przepisie... Jeśli to ciasto drożdżowe to gdzie są drożdże? A przepis jako całość zapisany do wypróbowania ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. właśnie wypróbowuję przepis:)) Robię z połowy porcji no i pewnie coś pozmieniam jak zwykle. Jak wyjdzie to pochwalę się (i podlinkuję) na moim blogu kulinarneprzygody.blox.pl. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Przecież jest podana ilość drożdży. Czytajmy ze zrozumieniem:).

    OdpowiedzUsuń
  5. Placek bardzo dobry ale godzina pieczenia to za długo... mam trochę spieczony spód, a piekłam 45 minut następnym razem w połowie pieczenia ustawię tylko pieczenie góry. Ale i tak dziękuję za przepis i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te różnice w długości pieczenia ciast często wynikają z różnych piekarników. Są starsze i nowsze modele. Czas pieczenia, który podałam do tego ciasta, był czasem, jaki ciasto potrzebowało, aby się upiec w starym piekarniku. Teraz mam już nowy, więc być może czas mógłby się trochę zmienić. Dlatego ja, jak piekę ciasto, zawsze mimo wszystko kontroluję, jak się piecze i ewentualnie skracam lub wydłużam czas pieczenia podany w przepisie. Choć tak jak u Ciebie nie można np skontrolować tego, jak piecze się spód. Więc mam nadzieję, że następnym razem wyjdzie już tak, jak trzeba:) Pozdrawiam A

      Usuń
  6. Wlasnie robie ;-) dodalam do tego jeszcze maliny zobaczymy co z tego wyjdzie :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wyszedł mi zakalec

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam:) Chciałabym upiec ten placek i proszę o odpowiedz ile ubitych białek dodać do masy serowej,bo w przepisie jest,ze 2-3 żółtek,ale nie ma informacji o białkach.Dziękuję:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Białek tyle, ile żółtek było dodanych do sera. Moje przeoczenie:)

      Usuń