niedziela, 24 lutego 2013

Sos chrzanowy

Sos chrzanowy




   Sos chrzanowy to jeden z tradycyjnych sosów przygotowywanych u mnie w domu. Można go podawać do jajek lub do różnego rodzaju mięs i ziemniaków.
   Ja robię go na bulionie drobiowym, dodaję trochę śmietany i przyprawy i wychodzi bardzo smaczny sos, który podaję na ciepło.
   Wczoraj podałam go do pieczeni rzymskiej i pasował wyśmienicie.
Po przestudzeniu robi się gęsty, więc przed samym podaniem należy go podgrzać i dokładnie wymieszać, najlepiej trzepaczką, aby był jednolity. Ja przygotowuję go bezpośrednio przed podaniem. Jeżli ktoś woli rzadszy sos należy dodać trochę więcej bulionu.  Moim zdaniem jednak taka ilość bulionu jest w sam raz, ale to kwestia gustu. 

 


Składniki:
  • 2 łyżki masła
  • 2 łyżki mąki
  • szklanka bulionu drobiowego (może być z kostki)
  • 2 łyżki tartego chrzanu
  • 100 g śmietany
  • sól
  • biały pieprz

Sposób wykonania:
  • W małym rondelku rozpuścić masło, dodać mąkę i zrobić zasmażkę nie rumieniąc jej.
  • Do mąki z masłem dodać przestudzony bulion. Dokładnie rozmieszać, aby nie było grudek (najlepiej trzepaczką rózgową). Pogotować kilka minut
  •  Dodać śmietanę i chrzan, dokładnie wymieszać. Przyprawić solą i pieprzem.
  • Podawać na ciepło do różnego rodzaju mięs.

33 komentarze:

  1. A ja nigdy nie jadłam takiego sosu i chętnie wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wypróbuj, bo jest na prawdę smaczny. I jadam go bardzo chetnie, mimo, że za chrzanem jako takim nie przepadam!

      Usuń
    2. Dodaje jeszcze troszeczkę soku z cytryny i 1-2 ząbki czosnku...polecam///

      Usuń
  2. pycha! dzięki

    OdpowiedzUsuń
  3. wołowina z rosołu w tym sosie - palce lizać :)

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja robię ten sos na drobno posiekanej i lekko zrumienionej cebulce. I chrzanu daję więcej - reszta przepisu bez zmian. No ale ja jestem facetem.. ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. świetny przepis, zrobiłam i polecam

    OdpowiedzUsuń
  7. Po modyfikacjach: na maśle podsmażyłem cebulkę i posiekany czosnek, dodałem sproszkowaną, wędzoną paprykę i świeżo mielony, kolorowy pieprz.
    Reszta jak w przepisie.
    kolor uzyskałem pomarańczowy. na koniec dorzuciłem koperku.
    Podane do żeberek z rosołu i frytek.
    Zaj..iste :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to sporo modyfikacji, ale najważniejsze, że smakowało:)

      Usuń
  8. sosik pyszniutki, pikantny (czuję jego smak mimo katarku ;) z kotlecikami mielonymi mniam :) dzięki za przepis

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też go lubimy. Fajnie, że mój przepis okazał sie pomocny:). Pozdr

      Usuń
  9. wśród przypraw niezbędny jest cukier i sok z cytryny, co do gramatur to ja robię na oko zawsze, żeby gęste było.

    OdpowiedzUsuń
  10. a moze ktos mi powie ,poradzi jakiego sosu moge uzyc do pizzy zamiast pomidorowego,jestem uczulona na pomidory:-(

    OdpowiedzUsuń
  11. a moze ktos mi powie,poradzi jakiego sosu moge uzywac do pizzy zamiast pomidorowego,jestem uczulona na pomidory:-(

    OdpowiedzUsuń
  12. jakiego sosu mozna uzyc do pizzy zamiast pomidorowego?

    OdpowiedzUsuń
  13. Meggi do pizzy zamiast pomidorowego można śmiało używać sosu czosnkowego :)

    OdpowiedzUsuń
  14. ja robilam ostatnio sos na mleku masakra nie polecam a ten jest pychotka naprawde smaczny tylko z cebulka jeszcze lepszy

    OdpowiedzUsuń
  15. pyyychaa, mężowi smakował z indyczą golonką :-)

    OdpowiedzUsuń
  16. pyycha z golonką indyczą, dodałam koper i sok z cytryny :-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Jakbym czytał swój przepis :) A dodatek "zeszkolnej" cebulki i odrobina soku z cytryny fenomenalnie "podkręca" smak

    OdpowiedzUsuń
  18. Ile ml musi byc tego bulionu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czytaj dokladnie przepis!

      Usuń
  19. Sosik wyszedł idealny, bardzo smaczny. Dzięki za przepis

    OdpowiedzUsuń
  20. po co niszczycie smak chrzanu mąką i zasmażką, wystarczy gotować jak masz w składzie śmietanę, śmietana pięknie zagęszcza sos, po co mąka!

    OdpowiedzUsuń
  21. Zrobiłam go na te święta pierwszy raz w żuciu i wszystkim bardzo smakował :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Jeżeli mam robić sos na bulionie z kostki, to jednakowo dobrze mogę kupić gotowe g... w supermarkecie.

    OdpowiedzUsuń