sobota, 15 października 2016

Kruche ciasto ze śliwkami. Kruchy placek orzechowy ze śliwkami


Kruche ciasto ze śliwkami.
Kruchy placek orzechowy ze śliwkami







                 Pora na śliwki nadal trwa, więc wykorzystuję okazję, by piec ciasta z tymi pysznymi i charakterystycznymi dla naszej jesieni owocami. Tym razem upiekłam kruchy placek ze śliwkami, do ciasta dodałam sporo mielonych orzechów włoskich. Na całość starłam 1/3 część ciasta. Ciasto bardzo smaczne. Pyszne jako przekąska, do kawy czy herbaty albo jako słodkie co nieco do pracy czy szkoły.
Placek nie jest wysoki, ale taki ma być w założeniu. Najważniejsze, że jest przepyszny.

 


  Składniki:
  • 2,5 szklanki mąki pszennej ( szklanka o poj 250 ml )
  • 1/2 szklanki mielonych orzechów włoskich
  • 1 jajko
  • 240 g masła
  • 170 g cukru 
  • 1 opakowanie cukru waniliowego ( 16 g )
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • szczypta soli
Na wierzch:
  • ok 1 kg śliwek ( ja dałam węgierki )
  • 3 łyżki cukru
  • 4 łyżki mielonych  orzechów włoskich
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
Sposób wykonania:
  • Do składników suchych dodajemy pokrojone masło oraz jajko. Zagniatamy ciasto ( ja użyłam robota kuchennego )
  • Ciasto formujemy w kulę i owijamy w folię spożywczą i wkładamy do lodówki na minimum 1 godzinę
  • Po tym czasie ciasto wyjmujemy, dzielimy na dwie części. 1/3 część ciasta zostawiamy do starcia na wierzch śliwek, a 2/3 ciasta rozwałkowujemy na wielkość blaszki. U mnie to: 26x36 cm . Ciasto wykładamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Jeśli się porwie i będzie w kawałkach, nic nie szkodzi. Ja wyrównuję jeszcze wszystko na blaszce za pomocą małego wałeczka
  • Ciasto posypujemy 4 łyżkami mielonych orzechów i układamy na nim śliwki ( wcześniej umyte, wypestkowane ) skórką do dołu
  • Śliwki posypujemy 3 łyżkami cukru wymieszanymi z cynamonem, a na całość ścieramy pozostałą 1/3 część ciasta
  • Ciasto wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i pieczemy ok 55 - 60 minut
  • Przed podaniem można obsypać cukrem pudrem 
 

6 komentarzy: