Sernik z makiem

Sernik z makiem






Sernik z makiem to moja propozycja na święta, choć doskonale sprawdzi się też na zwykły weekend do kawy czy jako słodka przekąska. Nie mówiąc już o oczekiwanych gościach. Takie ciacho na pewno im zasmakuje. Sernik z makiem jest dość prosty w wykonaniu, bo można posiłkować się gotowymi półproduktami, które znacznie skracają czas jego przygotowania.
Sernik z makiem piekłam w formie o średnicy 25-26 cm.
Sernik jest otoczony w całości ciastem.

Składniki:

Na ciasto:
  • 250 g mąki
  • 125 g masła
  • 120 g cukru
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 jajko
Na masę makową:
  • ok 300 g gotowej masy makowej
  • 200 ml mleka
  • 20 g masła
  • 2 jajka ( osobno żółtka i osobno białka )
 Na masę serową:
  • 1 kg gotowego sera na serniki z wiaderka
  • 4 jajka ( osobno żółtka i białka )
  • 1 budyń śmietankowy duży
  • 20 g mąki pszennej
  • 100 g masła
  • 120 g cukru
  • 3 łyżki soku z cytryny
  • skórka starta z cytryny 
Sposób wykonania:
  • Z podanych wyżej składników zagniatamy  ciasto. Formujemy kulę i wstawiamy na ok 30 minut do lodówki
  • Przygotowujemy masę makową: w garnku zagotowujemy 200 ml mleka. Dodajemy do niego masę makową i masło. Gotujemy na wolnym ogniu ok 15 minut, aż masa zgęstnieje. W czasie gotowania często mieszamy, aby nie przywarła do dna. Lubi tez pryskać, jak zaczyna gęstnieć, dlatego warto ją gotować w nieco wyższym garnku. Studzimy
  • Przygotowujemy masę serową: ser mieszamy z roztopionym i przestudzonym masłem, budyniem, mąką, cukrem, skórką startą z wyparzonej cytryny i sokiem z cytryny. Ja robiłam to za pomocą drewnianej łyżki w dużej misce. Dodajemy 4 żółtka  i jeszcze raz mieszamy
  • Ciasto dzielimy w stosunku: 1/3 i 2/3. Większą część rozwałkowujemy na wielkość formy: u mnie okrągła forma o średnicy 26 cm. Ciasto nie rozwałkowuje się równo, więc po przełożeniu do tortownicy wyklejam brakujące kawałki. Następnie rozwałkowujemy pozostałe ciasto, kroimy na paski i wylepiamy nimi boki tortownicy, które wcześniej smarujemy masłem i obsypujemy delikatnie mąką. Spód tortownicy wyłożyłam papierem do pieczenia
  • Gdy forma jest już wyłożona ciastem przystępujemy do kończenia mas: ubijamy osobno białka: 2 do masy makowej i 4 do sera. Masy mieszamy z ubitymi białkami
  • Na dno tortownicy wykładamy 4 duże łyżki masy serowej, na to 3 łyżki masy makowej i tak na przemian do skończenia składników. Masy wygładzamy i formę wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni. Sernik pieczemy ok 70 minut. Studzimy w piekarniku przy uchylonych drzwiczkach

Komentarze

  1. Sernik z makiem na święta musi być obowiązkowo! Pyszne ciacho! <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajne połączenie sernika i makowca :) Pasuje mi taki smak :)

    OdpowiedzUsuń
  3. CZY PRZY MASIE ,,GOTOWEJ ,, TEŻ GOTUJEMY JĄ Z MLEKIEM I MASŁEM ????

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Masę gotową też gotujemy. Musi trochę zgęstniec i odparować. Pilnujemy jej, aby się nie przypaliła. Lubi tez pryskać, jak gęstnieje, dlatego warto ją gotować w nieco wyższym garnku!

      Usuń

Prześlij komentarz