Placek drożdżowy z serem i kruszonką

Placek drożdżowy z serem i kruszonką




     Ten przepis na ciasto drożdżowe pochodzi z bardzo starej książki, którą moja mama dostałą od babci. Są w niej przepisy na ciasta i ciasteczka. Ja wybrałam ostatnio przepis na ciasto drożdżowe, które piekłam już kilkakrotnie. Zrobiłam go dokładnie wg przepisu z książki, z tą różnicą, że dodałam kruszonkę, której w przepisie książkowym nie ma.
     Nie mam też niestety tytułu tej książki, bo ma ona swoje lata i brakuje kilku początkowych kartek, w tym także okładki. Strony są pożółkłe, ale ciasto ekstra, oczywiście, jeśli ktoś lubi drożdżowe placki.
    Ciasto wyszło wysokie i puszyste, może tylko zbytnio go spiekłam, bo się trochę zagapiłam.
Ciasto z tej ilości składników jest przeznaczone na dużą blachę.

Składniki:

Na ciasto:
  • 50 dkg mąki
  • 5 dkg drożdży
  • 15 dkg cukru ( dałam troszkę mniej )
  • 10 dkg tłuszczu
  • 2-3 żółtka ( dałam 3 )
  • całe jajko
  • szklanka mleka
  • skórka otarta z cytryny
 Na masę serową:
  • 50 dkg tłustego lub półtłustego sera
  • 5 dkg masła
  • 15 dkg cukru ( dałam mniej )
  • 2 - 3 żółtka ( dałam 3 )
  • kilka kropli aromatu pomarańczowego
  • łyżka cukru waniliowego
  • 3 dkg smażonej skórki pomarańczowej
Na kruszonkę:
  • 100 g mąki
  • 50 g cukru
  • 50 g masła
Sposób wykonania:
  • Do przesianej mąki dodać rozpuszczone w letnim mleku drożdże, lekko zarobić i pozostawić rozczyn do wyrośnięcia. Następnie dodać stopiony i przestudzony tłuszcz ( użyłam masła) i jaja ( żółtka + całe jajko )ubite z cukrem
  • Ciasto wyrabiać tak długo aż zacznie odstawać od ręki ( ja zrobiłam to w mikserze, bo bardzo ciężko byłoby uzyskać ręcznie jednolite ciasto po tym jak wyrośniętą mąkę z mlekiem i drożdżami wymieszało się z pozostałymi składnikami ( porobiły się grudki nie do pokonania, ale od czego mamy miksery ). Ciasto było dość miękkie, więc dosypałam jeszcze troszkę mąki
  • Po wyrobieniu ciasto wkładamy do dużej miski obsypanej mąką i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Przykrywamy i czekamy aż podwoi swoją objętość
  • Przygotowujemy kruszonkę: wszystkie składniki dokładnie razem wyrabiamy, a potem rozcieramy w palcach tak, aby uzyskać okruchy
  • Przygotowujemy masę serową: masło ucieramy z żółtkami i cukrem, dodajemy zmielony ser i olejek. Wszystko razem ucieramy na gładka masę. Na koniec dodajemy ubite na sztywną pianę białka oraz skórkę pomarańczową. Wszystko razem delikatnie mieszamy
  • Dużą blachę wykładamy papierem do pieczenia. Gdy ciasto wyrośnie przekładamy go do formy i rozciągamy równomiernie końcami palców zanurzonymi w tłuszczu ( rozpuściłam troszkę masła)
  • Na ciasto wykładamy ser i równomiernie rozprowadzamy. Ser posypujemy kruszonką ( można zwiększyć jej ilość, jak ktoś lubi więcej kruszonki, zawsze jednak trzymamy się proporcji mąki, cukru i masła - 2:1:1 )
  • Placek wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i pieczemy ok 1 godz

Komentarze

  1. super ,bomba,uwielbiam drozdzowy z serem:):):) i mleko do tego:)i jestem w niebie,

    OdpowiedzUsuń
  2. Tyle zachwytów, ale nikt nie zauważył błędu w samym przepisie... Jeśli to ciasto drożdżowe to gdzie są drożdże? A przepis jako całość zapisany do wypróbowania ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. właśnie wypróbowuję przepis:)) Robię z połowy porcji no i pewnie coś pozmieniam jak zwykle. Jak wyjdzie to pochwalę się (i podlinkuję) na moim blogu kulinarneprzygody.blox.pl. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Przecież jest podana ilość drożdży. Czytajmy ze zrozumieniem:).

    OdpowiedzUsuń
  5. Placek bardzo dobry ale godzina pieczenia to za długo... mam trochę spieczony spód, a piekłam 45 minut następnym razem w połowie pieczenia ustawię tylko pieczenie góry. Ale i tak dziękuję za przepis i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te różnice w długości pieczenia ciast często wynikają z różnych piekarników. Są starsze i nowsze modele. Czas pieczenia, który podałam do tego ciasta, był czasem, jaki ciasto potrzebowało, aby się upiec w starym piekarniku. Teraz mam już nowy, więc być może czas mógłby się trochę zmienić. Dlatego ja, jak piekę ciasto, zawsze mimo wszystko kontroluję, jak się piecze i ewentualnie skracam lub wydłużam czas pieczenia podany w przepisie. Choć tak jak u Ciebie nie można np skontrolować tego, jak piecze się spód. Więc mam nadzieję, że następnym razem wyjdzie już tak, jak trzeba:) Pozdrawiam A

      Usuń
  6. Wlasnie robie ;-) dodalam do tego jeszcze maliny zobaczymy co z tego wyjdzie :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wyszedł mi zakalec

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam:) Chciałabym upiec ten placek i proszę o odpowiedz ile ubitych białek dodać do masy serowej,bo w przepisie jest,ze 2-3 żółtek,ale nie ma informacji o białkach.Dziękuję:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Białek tyle, ile żółtek było dodanych do sera. Moje przeoczenie:)

      Usuń
    2. Ja uwielbiam ciasta drożdżowe. Moja rodzinka też

      Usuń
  9. Ciasto wyszło bardzo dobre ale masa serowa sie zapadła na wierzchu niewiele zostało. Co poprawić na przyszłość?

    OdpowiedzUsuń
  10. Dzięki za przepis. Robiłam już 3 razy i za każdym razem ciasto jest rewelacyjne. Nie ma to jak stare dobre przepisy. Moje było z bardzo duża ilością kruszonki i lukrem, pyyyyycha :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo!:-). Ciszę się, ze ciasto smakowało. Zapraszam po kolejne przepisy! :-) Pozdrawiam Anika

      Usuń
  11. Do drożdżowego zawsze daję szczyptę soli. A ostatnio jednego ugotowanego, przetartego ziemniaczka! (super się sprawdza, ciasto jest dlużej świeże). Skórka pomarańczowa do sera może też być surowa, pokrojona w b. drobne kosteczki. Pieczenie przez godzinę to zdecydowanie za długo. Kruszonkę latwiej zagnieść gdy masło wcześniej jest rozpuszczone, za to potem całośc na chwilę schłodzić - łatwiej się rozkrusza. To moje osobiste doświadczenia z ciastami drożdżowymi, które zresztą uwielbiam. Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziękuję za przepis wyszedł super

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo dobre wyszło, choć ciasto wymagało dość długiego zagniatania. Nie ma to jak stare przepisy. Dodałam jeszcze wanilię i szczyptę soli do ciasta. Następnym razem spróbuję z jagodami na wierzchu.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz