Ciasto z serem, jagodami (borówkami) i kruszonką

Ciasto z jagodami (borówkami), serem i kruszonką



Takie ciasto z serem, jagodami i kruszonką upiekłam pierwszy raz. Choć właściwie to żadna nowość, bo upiekłam go na bazie innego ciasta z serem i jabłkami ( KLIK ), które uwielbiam i pomyślałam, że z jagodami też będzie dobre. Dorobiłam kruszonkę i wyszło pyszniutkie ciasto z jagodami, które zniknęło błyskawicznie. Bardzo wszystkim smakowało. Borówki nadawały mu kwaskowatości i swoistego smaku. Ogólnie ser i jagody bardzo fajnie się komponowały.
W regionie Polski, gdzie mieszkam, na jagody mówi się borówki, stąd też mieszam tutaj to nazewnictwo. W każdym razie chodzi oczywiście o borówki leśne.
Ciasto w założeniu ma być takie niziutkie. To nie jest wynikiem tego, że opadło lub nie udało się, tylko po prostu tak ma być.
Spód to typowe ciasto maślane bez dodatku proszku do pieczenia, więc nie wyrasta. Ser też się zbytnio nie podnosi. Owszem w czasie pieczenia unosi się, ale potem zaraz równo opada.
Ciasto upiekłam w okrągłej formie o średnicy 24 cm, z rozpinaną obręczą. Spód formy wyłożyłam papierem do pieczenia i dopiero zapięłam obręcz. Papieru powinno być trochę więcej, aby zagiąć go ku górze. W ten sposób chronimy piekarnik przed wyciekiem masła ( w czasie pieczenia może wyciec ze spodu ciasta trochę masła, jeśli obręcz nie dość ściśle przylega do dna formy) i zapachem spalenizny.
Do przygotowania tego ciasta nie trzeba wyjmować malaksera czy robota kuchennego.
Zarówno spód ciasta, ser , jak i kruszonkę robię ręcznie i zapewniam, że zajmuje to tylko chwilkę, a ciasto jest wyborne!! Zarówno jedzone na gorąco, ciepło czy zimno!
 Część mąki, której użyłam do ciasta i na kruszonkę zastąpiłam mąką kukurydzianą, która nadaje ciastu i kruszonce ładnego żółtego koloru.
 Z jagodami piekę też inne ciasta np. kruche ciasto z jagodami ( KLIK ) czy drożdżowe ciasto z serem i jagodami (KLIK ).


Składniki:

Na ciasto:
  • 10 dk masła
  • szklanka mąki
  • 1/3 szklanki cukru
  • łyżeczka cukru waniliowego
Na masę serową:
  • 30 dkg roztartego twarożku ( kupuję taki gotowy twaróg sernikowy, bo jest gładki i nie trzeba go ucierać )
  • 2 całe duże jajka
  • 1/4 szklanki cukru
  • łyżeczka cukru waniliowego
Na kruszonkę:
  • 80 g mąki
  • 35 g masła
  • 25 g cukru
Dodatkowo: ok 25 - 30 dkg jagód
 Sposób wykonania:
  • Ze składników zagniatamy ciasto ( można też posiekać składniki w malakserze ). Powstałymi okruszkami wylepiamy spód formy i 1 cm wysokości ścianek. Podpiekamy w piekarniku rozgrzanym do 180 st. C ok 10 - 15 min. Spód nie musi się zarumienić. 
  • W czasie, gdy podpiekamy spód, przygotowujemy masę serową. Ser łączymy z całymi jajkami, cukrem i cukrem waniliowym. Mieszamy na gładką masę. 
  • Borówki leśne myjemy, przebieramy i osuszamy na papierowym ręczniku
  • Z podanych składników przygotowujemy kruszonkę
  • Podpieczone ciasto studzimy, wylewamy na nie masę serową i posypujemy ją równomiernie borówkami. 
  • Wierzch ciasta posypujemy kruszonką
  • Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180 st. C ok 60 min, do momentu, aż leciutko się zrumieni
  • Podajemy gorące, ciepłe lub zimne!   

Komentarze

  1. Pysznie wygląda! Zwłaszcza ta kruszonka.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda obłędnie ! Zjadłabym:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przestanę tu wchodzić skoro mam się ślinić do takich pyszności! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. robiłam już kilka razy, zawsze wychodzi i wyśmienicie smakuje, wielkie dzięki za przepis! :* Ewa z Koszalina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nam tez bardzo ono smakuje i tez często go powtarzam:). Pozdrowienia wakacyjne z pięknego wybrzeża Bałtyku:)

      Usuń

Prześlij komentarz