Chleb razowy na maślance

Chleb razowy na maślance






Ostatnio zdarza mi się coraz częściej piec chleb. Tym razem upiekłam chleb razowy. Za razowym pieczywem nie przepadam, choć oczywiście wiadomo, razowy jest zdrowszy i wartościowszy od zwykłego chleba, ale mój mąż bardzo go sobie chwali, więc oto i przedstawiam chleb razowy na moim blogu, choć zapewne nie jest to tak do końca mój typ. Ale piekłam go już kilka razy. Z podanych składników wychodzi jeden duży lub dwa małe bochenki chleba. 



Składniki:
  • 2,5 szklanki mąki pszennej razowej (400g)
  • 2,5 szklanki zwykłej mąki pszennej (425 g)
  • 1 saszetka drożdży suchych (7 g)
  • półtorej szklanki ciepłej maślanki
  • półtorej łyżki cukru
  • 6 łyżek miękkiego masła lub margaryny (150 g)
  • 2 łyżeczki soli
  • 4 łyżki mleka do posmarowania


Sposób przygotowania:
  • Drożdże rozczynić z 1/4 szklanki ciepłej wody, dodać cukier i odstawić na 5 minut
  • W dużej misce zmieszać mąkę razową ze zwykłą, dodać masło lub margarynę, sól, maślankę i rozczyn. Dokładnie zagnieść. Zagniatać aż ciasto będzie gładkie i sprężyste, ja wyrabiałam przy pomocy robota kuchennego
  • Ciasto włożyć do miski, przykryć i odstawić w ciepłe miejsce na około 1 godzinę, aż podwoi objętość
  • Po tym czasie uformować z ciasta 1 lub 2 okrągłe bochenki. Ponownie odstawić do podwojenia objętości na około 1 godzinę
  • Przed pieczeniem chleb posmarować mlekiem
  • Piec około 50 minut w temperaturze 190 stopni, aż chleb się przyrumieni
  • Po upieczeniu chleb wyjąć z piekarnika i ostudzić na kratce kuchennej. Kroić po wystudzeniu 

Komentarze

Prześlij komentarz