Domowy chleb z cebulą

Domowy chleb z cebulą







 
Chleb cebulowy upiekłam z inspiracji mojej Czytelniczki Ewy. Chleb z cebulą został przygotowany na bazie chleba, którego przepis znajduje się już na moim blogu  ( KLIK ), a który cieszy się dużą popularnością. Robi się go błyskawicznie, a jest niesamowicie smaczny. Chleb z cebulą postanowiłam opublikować  jako nowy przepis, bo cebula nadaje mu wyjątkowego smaku i aromatu. I myślę, że jeśli ktoś lubi chleby z cebulą, to ten na pewno mu posmakuje. Ja czasami kupuję w sklepie ciabaty cebulowe, które bardzo lubimy, a ten chleb bardzo mi je przypomina, tylko, że jest jeszcze lepszy:). 
W każdym razie, chleb z cebulą czy też bez, jest bardzo smakowity, a z przygotowaniem nie ma dużo problemów, więc wszystkim go polecam, ale tez zwracam uwagę, aby stosować się do wskazówek przy jego pieczeniu, np należy wysmarować formę tłuszczem i obsypać ją mąką, jeśli ktoś nie posiada specjalnych nieprzywieralnych form do chleba. Zaraz po upieczeniu chleb należy przełożyć na kratkę kuchenną!!
Zachęcam do wypróbowania tego przepisu, bo chlebek jest niesamowity!

 




Składniki:

  • 1 litr ciepłej wody ( ok 50 stopni )
  • 50 g świeżych drożdży
  • 1 kg zwykłej mąki
  • 4 - 5 łyżek otrębów
  • łyżka soli
  • 2 średniej wielkości cebule
  • 3 - 4 łyżki oliwy
  • opcjonalnie kminek
Sposób wykonania:
  • Przygotować cebulę: cebulę dość drobno pokroić. Na patelni rozgrzać 2 łyżki oliwy i wrzucić na nią cebulę. Lekko oprószyć solą ( szybciej zmięknie ) i smażyć początkowo na większym ( często mieszając ), aa potem na delikatnym ogniu aż uzyska złotawy kolor
  • Do dużego garnka wlać 1 litr ciepłej wody. Wrzucić do niej drożdże i mieszać aż do momentu, aż się rozpuszczą
  • Do wody z drożdżami przesiać przez sito mąkę i mieszać, aż powstanie jednolita masa
  • Dodać sól, resztę oliwy ( ok 2 łyżki ) i otręby, ewentualnie kminek ( ja daję łyżkę do ciasta oraz posypuję kminkiem jego wierzch ), oraz przysmażoną cebulę wraz z tłuszczem i jeszcze raz dokładnie wymieszać
  • Ciasto przykryć i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia ( powinno przynajmniej podwoić swoją objętość - zwykle trwa to ok 30 - 40 minut )
  •  Gdy ciasto wyrośnie przelać go do formy lub do dwóch mniejszych,wysmarowanych tłuszczem i obsypanych mąką. Można po wierzchu posypać kminkiem. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 230 stopni
  • Piec ok 1 godziny
  • Po upieczeniu formę wyciągnąć z piekarnika i po chwili wyjąć chleb z formy na kratkę kuchenną( ważne )!!!!. Ostudzić


Komentarze

  1. Aniko, twoj przepis na chleb jest fantastyczny. Chetnie wyprobuje pomysl z cebula.

    OdpowiedzUsuń
  2. Smakuje wyśmienicie upiekłam juz 3 razy w tym tygodniu a rodzince ciągle mało :) Pozdrowionka -Ewa

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię, lubię, lubię!
    Chleb z cebulą był pierwszym chlebem z dodatkami jaki upiekłam... Nie ma sobie równych!

    OdpowiedzUsuń
  4. Aniko miło mi, że wspomniałaś w opisie chlebka o mojej inspiracji;) Ja już nie kupuję chleba w piekarni dzięki Twoim przepisom mamy swój domowy zawsze świeży i prosto z pieca :) Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twoja inspiracja była doskonała, więc nie mogłam nie wspomnieć o Tobie:). Chleb tak przypadł mi do gustu, że od razu go wrzuciłam na bloga, mimo, że sporo przepisów czeka na swoją kolej, i jakos ostatnio czasu brak, żeby się nimi zająć, przejrzeć zdjęcia itd. Ale ten cebulowy chlebuś wg Twojego pomysłu, tak nam posmakował, że od razu chciałam się podzielić przepisem z Czytelnikami mojego bloga! Fajnie, że poddałaś mi taki fajny pomysł:) I czekam na więcej:) Pozdrawiam Anika

      Usuń
    2. Aniko, bardzo się cieszę, że chlebek cebulowy stał się priorytetem i dodałaś przepis poza kolejnością :)) Zaglądam tu codziennie i prawdę mówiąc już kilka potraw wg. Twoich przepisów czeka na przygotowanie tylko czasu ostatnio mało:) Mam nadzieję jakiś pomysł jeszcze wpadnie mi do głowy podczas ich przygotowania. Właśnie wyjęłam z pieca kolejne dwa chlebki, a wczoraj zrobiłam świeży smalec plus ogórki własnej roboty - będzie pychotka:) Pozdrawiam Ewa

      Usuń
  5. Upiekłam wczoraj :) Jest pyszny!!!

    OdpowiedzUsuń
  6. No i już wiem co dzis robię. Chlebek wygląda apetycznie cebulka chmmmmm ekstra pomysł. Także do dzieła

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny przepis! Jak zrobiłam go pierwszy raz na święta to wszyscy byli zachwyceni, przepis się rozszedł jak świeże bułeczki;) troszkę go zmodyfikowałam, ponieważ miałam już prażoną cebulkę. Poza tym można zrobić go ze wszystkim, z racji tego, że lubię eksperymentować piekłam go już z czosnkiem, suszonymi pomidorami, oliwkami, prażonym słonecznikiem i zawsze wychodzi wyśmienicie! Na prawdę jestem pod wrażeniem przepisu;) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że przepis przypadł do gustu. My też bardzo lubimy ten chleb i tez robię go z różnymi dodatkami. Zapraszam do odwiedzin mojego bloga. Może coś jeszcze sie spodoba:) Pozdrawiam A

      Usuń
  8. Fajny przepis. Pomysł z cebulą to traf w 10!

    OdpowiedzUsuń
  9. Właśnie zrobiłam chlebek, ale niestety w środku wyszedł zakalec, nie wiem dlaczego ;/ a szkoda, bo spróbowałam skórki i jest pyszna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może nie został wyciągnięty w porę z formy!?

      Usuń
    2. Był wyjęty 1min po skończeniu pieczenia, wydaje mi się, że woda mogła być trochę za ciepła i może dlatego... Ale ja się nie poddaję, dziś zrobiłam ten chleb jeszcze raz i tym razem wyszedł piękny, rumiany i przede wszystkim smaczny! Bardzo dobry :)

      Usuń
    3. To cieszę się, że za drugim podejściem się udał:)

      Usuń
  10. Zrobiłam ten chleb wczoraj. Powiem jedno: REWELACJA!!!

    OdpowiedzUsuń
  11. Czy można zastąpić połowę mąki zwykłej mąką pszenną razową? Czy trzeba wtedy coś jeszcze dodać? :) Bo mam wielką ochotę go zrobić :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Chlebek cudowny- piekłam go raz po czym okazało się, że 2 bochenki poszło w 2 dni, teściowa tez popróbowała i teraz to piekę go hurtowo. Wspaniały smak cebulki... można zajadać się bez końca;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda! Ten chlebek jest bardzo smaczny. Ja cieszę się, że Tobie też chleb smakuje. Będę musiała znów go upiec! Pozdrowienia A

      Usuń
    2. Dziś próbuję sił w cebulaczkach- oby wyszły:

      Usuń
  13. Pieklam dzisiaj chleb z cebula wyszedl pyszny mieciutki pieknie pachnie . Upieklam z polowy skladnikow bo na dwie osoby jeden bochenek wustarczy . Kiedys pieklam bez cebuli z pani przepisu i tez byl pyszny . Dziekuje za fajny i latwy przepis . Pozdrawiam Róża .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też bardzo lubię ten chleb. Z dodatkiem cebuli jest jeszcze pyszniejszy:-)

      Usuń
  14. Witam jak dałem 100g drożdzy stanie się coś??

    OdpowiedzUsuń
  15. Mam pytanie - czy zwykła mąka to tortowa czy typ mąki 650?
    Pozdrawiam i gratuluję wspaniałych przepisów! KK

    OdpowiedzUsuń
  16. Na jakiej wielkości formę jest ta ilość składników? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Dzisiaj piekłam pierwszy raz.Wyszedł wspaniały,pychotka.

    OdpowiedzUsuń
  18. Dziś upiekłam chlebek z cebulą i wyszedł rewelacyjny�� piekła go w 230°C ale nie przez godzinę tylko przez 25 minut inaczej by się spalił

    OdpowiedzUsuń
  19. Jest niesamowity. Ja noga z wszelkich kuchennych spraw i wychodzi mi za każdym razem :) (ODPUKAC!!!)
    Anika, masz może jakiś przepis z mąką orkiszową lub żytnią?

    OdpowiedzUsuń
  20. Chleb jest przepyszny !!! Już nie będę kupować w sklepie tylko będę piec ten.

    OdpowiedzUsuń
  21. Piekę ten chlebek od dwóch lat,co jakiś czas,zawsze mi wychodzi, jest pyszny, dziś do cebulki dodałam ząbek czosnku.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ilość chlebów upieczonych jest niedozliczenia:) uwielbiam go;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Pyszny i prosty dla kazdego rewelacja

    OdpowiedzUsuń
  24. A co mogę zrobić jeśli nie posiadam otrębów? Można je jakoś zastąpić lub pominąć? Proszę o odpowiedz. Z góry serdecznie dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można pominąć, ale można odjąć też parę łyżek mąki zwykłej i w to miejsce dodać tyle samo łyżek mąki razowej/ pełnoziarnistej. Pozdrawiam

      Usuń

Prześlij komentarz