Śledzie pod pierzynką czyli szuba

 Śledzie pod pierzynką czyli szuba

Śledzie pod pierzynką
Śledzie pod pierzynką / szuba

Śledzie pod pierzynką czyli szuba
Śledzie pod pierzynką

      Szuba czyli pyszna sałatka śledziowa. Można się też spotkać pod nazwą śledzie pod pierzynką. Szuba to nic innego jak warstwowa sałatka ze śledziami. Szuba to inaczej kołderka, a w tym przypadku śledzie przykryte kołderką składającą się z kilku warstw różnych warzyw i jajka. Dodatkowo majonez. Całość tworzy pyszną sałatkę, która u mnie w domu nieodłącznie kojarzy się z czasem świątecznym. Nie może jej zabraknąć na stole w Święta Bożego Narodzenia. Szuba to potrawa pochodząca z Kresów, z kuchni ukraińskiej. Kilka prostych składników, a tyle smaku. Można ją zrobić w dużej misce układając składniki warstwowo, obowiązkowo w szklanej, aby można było cieszyć oko kolorami tej sałatki. Można też, jak dziś u mnie, użyć słoiczków deserowych lub salaterek i w ten sposób każdy otrzyma porcję swojej sałatki w osobnym słoiczku/ salaterce.  Mi z podanej ilości składników wyszło 6 porcji czyli 6 słoiczków o pojemności 330 ml.

Szuba

Składniki:

  • 4 filety śledziowe 
  • 3 buraki
  • 3 ziemniaki
  • 3 marchewki
  • 4 jajka
  • 1 duża czerwona cebula
  • 6 łyżek majonezu
  • sól
  • świeżo mielony pieprz
  • szczypiorek
Sposób przygotowania:
  • Buraki gotujemy lub pieczemy. Ja upiekłam. Każdy burak zawinęłam w folię aluminiową i włożyłam do piekarnika na czas pieczenia piernika ( w sumie 1 godzina w 180 stopniach )
  • Ziemniaki gotujemy w lekko osolonej wodzie, podobnie marchewki. Po ugotowaniu i wystudzeniu ziemniaki kroimy w niewielką kostkę, a marchewkę ścieramy na dużych oczkach
  • Jajka gotujemy na twardo. Wszystkie z wyjątkiem dwóch żółtek ścieramy na dużych oczkach
  • Cebulę drobniutko siekamy
  • Buraki obieramy ze skórki i również ścieramy. Ja starłam na średnich oczkach
  • Filety śledziowe ( ja kupuję albo w oleju, albo już gotowe wymoczone, więc odpada moczenie filetów w domu ) kroimy w drobną kosteczkę
  • Całość układamy warstwowo: albo w dużej szklanej misce, albo w słoiczkach deserowych czy szklanych salaterkach, aby uwidocznić kolorowe warstwy. Na spód dajemy pokrojone śledzie, na nie wykładamy cebulę i jajko. Na jajko nakładamy warstwę majonezu i posypujemy świeżo mielonym pieprzem
  • Na majonezie układamy pokrojone ziemniaki, a na nich marchewkę. Na marchewkę wykładamy buraki
  • Na buraki dajemy znów majonez, posypujemy pieprzem i kruszymy na niego pozostawione żółtka
  • Posypujemy posiekanym szczypiorkiem
  • Śledzie pod pierzynką odstawiamy na kilka godzin, aby smaki się przegryzły.

Komentarze

Prześlij komentarz