Jedno ciasto - 10 rodzajów ciasteczek

Jedno ciasto - 10 różnych ciasteczek
10 rodzajów ciasteczek z jednego ciasta

Jedno ciasto - różne ciasteczka

Jedno ciasto- 10 rodzajów ciasteczek

Z jednego ciasta można przygotować masę pysznych i całkiem różnych ciasteczek, różniących się nie tylko kształtem, ale i smakiem. Dzieci i wielbiciele słodkiego będą zachwyceni. Tak przygotowane ciasteczka możemy również zaserwować gościom czy upiec na przyjęcie dla dzieci. Baza do ciastek jest prosta w przygotowaniu. Nieco więcej pracy będziemy musieli włożyć w przygotowanie już konkretnych ciasteczek. Wśród tych słodkich pyszności są i ciasteczka kokosowe i rogaliki migdałowe i kakaowe guziki, ciasteczka przekładane dżemem, typowe słoneczka z pieczonym lukrem, ciastka i precelki z posypką z grubego cukru, kolorowe zawijańce oraz ciasteczka z serduszkami. Wszystkie pyszne, delikatne, rozpływające się w ustach. Ja do tych ciasteczek nie musiałam nic dokupywać specjalnie. Wszystkie składniki posiadałam w domu. No może większą kostkę masła tylko kupiłam, bo zwykle korzystamy z małych osełek. Generalnie wszystkie składniki powinniśmy mieć w domu. Podstawą, żeby utworzenie takiej ilości różnych ciasteczek przebiegło sprawnie należy wcześniej przygotować sobie wszystkie potrzebne składniki, aby nie szukać ich w trakcie pracy oraz potrzebne foremki ewentualnie kieliszki do wycinania kółek. 

Składniki:

Na ciasto:

  • 400 g mąki pszennej t 450
  • 100 g mąki ziemniaczanej
  • 4 żółtka
  • 140 g cukru pudru
  • 260 g masła
  • 4 łyżeczki cukru waniliowego
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
Dodatkowo:
  • 1 łyżeczka soku z buraka
  • 2-3 łyżki wiórków kokosowych drobnych
  • 3-4 łyżki mielonych migdałów
  • cukier puder
  • cukier - gruba rafinada
  • 1 łyżeczka kakao
  • barwnik spożywczy zielony
  • białko
  • konfitura do przekładania ciasteczek
  • kilka kostek gorzkiej czekolady
  • kilka kropek ekstraktu miętowego
Sposób przygotowania:
  • Mąkę przesiać, połączyć z cukrem pudrem, proszkiem do pieczenia i cukrem waniliowym. Wymieszać
  • Do suchych składników dodać pokrojone w mniejsze kawałki masło oraz żółtka. Wyrobić na gładkie ciasto
  • Z ciasta uformować wałek i podzielić go na tyle części, ile rodzajów ciasteczek będziemy chcieli przygotować. U mnie było 10 części- nie muszą być równe, wszystko zależy od tego czy chcemy mieć więcej ciasteczek przekładanych konfiturą czy też np migdałowych rogalików
  • Po kolei do poszczególnych części dodajemy wybrane składniki. W sumie przygotowałam 10 rodzajów ciasteczek
  • Ciastka pieczemy w 180 stopniach przez ok 15 minut, ale zależy od piekarnika i ich grubości. Ja rozwałkowywałam raczej cienko na ok 3 mm. Należy pilnować, bo dużo zależy od piekarnika
  • W sumie upiekłam  3 blachy ciasteczek
  • Precle i rogaliki pieczemy razem, bo są nieco grubsze i będą się rumienić później niż płaskie cienkie ciasteczka
  1. Kakaowe guziczki: do ciasta dodajemy kakao i wyrabiamy, aż kolor będzie równomierny. Ciasta ciemnego zrobiłam nieco więcej, bo wykorzystałam go również do zrobienia kakaowo- miętowych zawijańców. Do zrobienia guzików potrzebujemy obręcz do wycinania kółeczek + kieliszek o nieco mniejszej średnicy, aby zrobić wgłębienie wokół. Do zrobienia dziurek wykorzystałam plastikową słomkę do napojów
  2. Ciasteczka kokosowe: do kolejnej części ciasta dodajemy wiórki kokosowe i wyrabiamy. Wykrawamy ciasteczka. Ja wykrawałam ząbkowane kółeczka i dziurkę w środku w kształcie kwiatuszka
  3. Ciasteczka z dziurką przekładane konfiturą: należy wyciąć taką samą ilość kółeczek pełnych i kółeczek  z dziurką w środku ( u mnie dziurki w kształcie serduszek ). Moje kółeczka miały ząbkowane brzegi. Po upieczeniu ciasteczka z dziurką obsypujemy cukrem pudrem, a na środek pełnego ciasteczka nakładamy nieco dżemu/konfitury i przykładamy ciasteczkiem z dziurką
  4. Rogaliki migdałowe: do kolejnej części ciasta dodajemy mielone migdały i wyrabiamy. Z ciasta formujemy malutkie rogaliki, które po upieczeniu posypujemy cukrem pudrem
  5. Ciastka z czekoladą i pistacjami: z kolejnej części ciasta wykrawamy dowolne kształty. Po upieczeniu i wystudzeniu zamaczamy częściowo w rozpuszczonej czekoladzie i posypujemy pokruszonymi pistacjami
  6. Precelki z grubym cukrem: z ciasta toczymy wałeczki, które formujemy na kształt precelków. Przed pieczeniem smarujemy je białkiem ( zostały od żółtek, które użyliśmy do ciasta ) i posypujemy grubym cukrem ( cukier gruba rafinada )
  7. Ciasteczka słoneczka: wykrawamy kółeczka. Przed ich upieczeniem musimy przygotować lukier na białku - 1 białko ucieramy z ok 125 g cukru pudru. Każde kółeczko już na blaszce smarujemy powstałym lukrem. Po upieczeniu jedno ciasteczko smarujemy konfiturą i przykładamy drugim
  8. Ciasteczka z serduszkiem/ serduszkami: łatwiejszy i mniej pracochłonny jest sposób z jednym serduszkiem na środku. Odrywamy kawałek ciasta od kolejnej części i dodajemy do niej pół łyżeczki soku z buraka i wyrabiamy na jednolite ciasto. Rozwałkowujemy różowe ciasto i ciasto bez dodatków. Wykrawamy duże serca z ciasta jasnego, a w środku dużego serca wykrawamy mniejsze serduszko. W miejsce małego serduszka jasnego wstawiamy serduszko różowe. Leciutko wałkujemy. Możemy też wycinać serca duże w kolorze różowym i wstawiać do środka serduszka jasne
  9. Zawijańce kakaowo- miętowe: kawałek ciasta kakaowego zostawiamy z kakaowych guzików. Ciasto miętowe przygotowujemy dodając do niego ekstrakt miętowy ( kilka kropel ) i barwnik spożywczy ( zaczynamy od naprawdę niewielkiej ilości, bo podczas wyrabiania kolor się bardziej uaktywni ). Ciasta: kakaowe i miętowe wałkujemy na takiej samej wielkości prostokąty. Nakładamy jeden na drugi i zwijamy jak roladę. Kroimy na ok 1 centymetrowe krążki i rozpłaszczamy za pomocą dłoni lub wałka
  10. Z jasnego ciasta wykrawamy ulubione kształty ( u mnie serca ), smarujemy białkiem i obsypujemy cukrem gruba rafinada
  11. Wykrawane środki z ciasteczek z dziurką piekłam jako mini ciasteczka. Również, gdy zostawało mi troszkę jakiegoś ciasta to wykrawałam z niego mini kształty

Komentarze