Kompot z truskawek i agrestu na zimę

Kompot z truskawek i agrestu na zimę




Kompot truskawkowo - agrestowy robiła moja mama. Ten smak jest mi więc dobrze znany, dlatego kontynuuję tę tradycję w moim domu. A agrest sam w sobie jest bardzo cennym owocem, który na surowo nie jest zbyt smaczny. No chyba że pozostawiony na krzaku do całkowitego dojrzenia i zżółcenia, to wówczas jest słodziutki i smaczny jak cukierek. Ale takie zielone agresty z zasady dodaje się do kompotów i robi się z nich przetwory: dżemy, dodaje do marmolad itd 
Ilość składników do tego kompotu jest dowolna. Ważne jest, aby było ich mniej więcej pół na pół.

 

Składniki:
  • agrest i truskawki ( pół na pół )
  • cukier ( w ilości 3 płaskie łyżki na szklankę wody )
  • woda
Sposób wykonania:
  • Słoiki i przykrywki myjemy i sterylizujemy. Ja sterylizuję słoiki i przykrywki w piekarniku w 120 stopniach ok 10 minut, aż całkowicie odparuje z nich woda
  • Agresty myjemy i oczyszczamy z ogonków
  • Truskawki myjemy i usuwamy szypułki
  • Wysterylizowane słoiki napełniamy owocami w proporcji pół na pół: ja na dno daję agrest, na górę truskawki. U góry zostawiamy ok 3 cm wolnej przestrzeni
  • Owoce zalewamy syropem wykonanym w proporcji: szklanka wody + 3 łyżki cukru. Na jeden słoik o pojemności 0,75 potrzeba niepełną szklankę syropu. Syrop zagotowujemy i chwilę gotujemy. Gorącym zalewamy owoce i natychmiast zakręcamy. 
  • Pasteryzujemy ok 15 minut ( większe słoiki, mniejsze 10 min ) w garnku z wodą, gdzie dno wykładamy ściereczką, aby zapobiec pęknięciu słoików.
  •  Po pasteryzacji słoiki wyciągamy z wody i układamy do góry dnem zostawiając je tak aż do wystygnięcia. Następnie wynosimy w chłodne miejsce
Polecam też kompot z samych truskawek ( KLIK )

Komentarze

  1. Zachęciłaś mnie do takiego domowego wyrobu;) nigdy nie łączyłam agrestu z truskawką, a może być ciekawie;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniko, dziś skorzystałam z Twojego przepisu. Kompoty właśnie się pasteryzują;)

      Usuń
    2. Mam nadzieję, że takie połączenie będzie Ci smakować:)

      Usuń

Prześlij komentarz